لوگوی ارشین پرواز

تاج محل هند

تاج محل  هند یک مقبره ی ممتاز با سنگ مرمر سفید، که بین سال های ۱۶۳۱ تا ۱۶۴۸ به دستور امپراطور مغول شاه جهان  برای یادبود همسر مورد علاقه اش در آگرا ساخته شد، تاج محل تور هند گوهر هنر اسلامی در هند و یکی از شاهکارهای مورد تحسین میراث جهانی است.

تاج محل در ساحل راست رودخانه ی یامونا در یک باغ پهناور مغولی به مساحتی نزدیک به ۱۷ هکتار، در منطقه ی آگرا در پرادش اوتار واقع شده است که در تور هند از این مجموعه زیبا دیدن خواهید نمود. این مکان توسط امپراطور مغول شاه جهان به یاد همسرش ممتاز محل ساخته شد، که پروژه ساختش در سال ۱۶۳۲ میلادی شروع شده و در سال ۱۶۴۸ خاتمه یافت، به همراه مسجد، مهمان خانه، و دروازه اصلی در قسمت جنوبی، حیاط بیرونی، و صومعه هایش پس از آن اضافه گردیدند و ساخت آن در سال ۱۶۵۳ میلادی خاتمه یافت.

تاج محل هندوستان

وجود چندین کتیبه ی تاریخی و قرآنی به خط عربی تنظیم وقایع نگاری تاج محل  را ساده ساخته است. برای ساخت این محل، از سنگ تراش ها، سنگ برها، خاتم کارها، حک کاران، نقاشان، خطاطان، گنبد سازان، و دیگر هنرمندان از کل امپراطوری و همچنین از آسیای مرکزی و ایران درخواست رسمی شد. استاد احمد لاهوری معمار اصلی تاج محل بود که هنر این معمار را در تور هند خواهید دید.

به نظر می رسد که تاج محل بزرگترین دستاورد معماری در کل معماری هندی- اسلامی باشد. زیبایی معماری به رسمیت شناخته شده ی آن ترکیبی موزون از مواد جامد و حفره ها، مقعر و محدب، و سایه نور می باشد، همانند قوس ها و گنبد هایی که جنبه زیبایی آن را بیشتر جلوه می دهند دیدن این زیبایی های خیره کننده و اصیل را در تور هند از دست ندهید.

ترکیب رنگ سبز شاد و گذر گاه مایل به قرمز، و آسمان آبی بر گستره آن، نشان دهنده ی مواردی در این اثر تاریخی با ته رنگ و حال و هوای همیشه در حال تغییر می باشد. کار ترمیم سنگ مرمر و منبت کاری با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تاج محل را یک بنای تاریخی مجزا ساخت.

تاج محل

منحصر بفرد بودن تاج محل   در برخی از نوآوری های قابل توجه انجام گرفته توسط طراحان باغبانی و معماران شاه جهان نمود پیدا می کند. چنین طرح دارای نبوغی، در قرار گیری آرامگاه در یک جنب از یک باغ چهارجانبه به جای قرارگیری در مرکز آن محل، مشهود است، که باعث شده عمق و چشم انداز زیبایی به منظره ی از راه دور این بنای تاریخی افزوده شود. این محل همچنین، یکی از بهترین نمونه های انواع آرامگاه مطرح شده است.

آرامگاه روی پلتفرمی مربع شکل با چهار گوشه ی پایه ی هشت ضلعی مناره هایی واقع شده است، که فراتر از مربع موجود در گوشه ها گسترده شده اند. می توان از طریق یک پرواز جانبی از روی پله های قرار گرفته در مرکز طرف جنوبی، به بالای پلتفرم رسید. ترکیب طرح زمین تاج محل دارای توازن کاملی است، اتاق هشت ضلعی آرامگاه در مرکز قرار گرفت، که با سالن های دارای سردر و اتاقهایی در چهار گوشه محصور شده است.

این طرح نیز در طبقه ی بالایی تکرار شده است. فضای خارجی آرامگاه در طرح به شکل مربع به همراه گوشه های کج و مایل است. اتاق های بزرگ دارای گنبد دو طبقه، که مقبره های خالی ممتاز محل و شاه جهان در آن قرار داشت، دارای طرح یک هشت ضلعی کامل است. صفحه نمایش مشبک مرمرین نفیس هشت ضلعی در دورتا دور هر دو مقبره خالی، قطعه ای از طرز کاری بسیار عالی در تور هند است.

تاج محل هند

این مکان بسیار جلا کاری شده و تزئیناتی غنی از کار منبت دارد.مرز های قاب ها با سنگ های قیمتی منبت کاری شده اند، که نشان دهنده ی گلهای منبت کاری شده با نمایی فوق العاده می باشند. رنگ ها و سایه ی سنگ ها برای تشکیل برگ ها و گل ها استفاده شده، به نظر می رسد که تقریبا واقعی باشند. مقبره خالی ممتاز محل درست در مرکز اتاق آرامگاه می باشد، روی یک سکوی مستطیل شکل تزئین شده با نقوش گل منبت کاری شده، قرار گرفته است.

مقبره خالی شاه جهان بزرگتر از مقبره ممتاز محل بوده و بیش از سی سال بعد در کنار دومی در قسمت غربی آن قرار گرفته است. مقبره های بالایی تنها گمراه کننده بوده و قبرهای واقعی در اتاق آرامگاه پایین (دخمه) می باشند، اقدامی که در مقبره های امپراطوری مغول به تصویب رسید.

چهار مناره ی آزاد در گوشه های سکو، یک بعد ناشناخته به معماری مغول افزوده اند. چهار مناره نه تنها حالتی فضایی به این اثر تاریخی داده اند، بلکه اثری سه بعدی به عمارت بخشیده اند.

چشمگیرترین مسئله در مجموعه تاج محل تور هند در کنار آرامگاه، دروازه اصلی است که به گونه ی با شکوهی در مرکز دیوار جنوبی خان جلویی قرار گرفته است. دروازه در جبهه شمالی توسط گالریهای دو دالانه در کنار واقع شدند. باغ جلوی گالری ها توسط دو پیاده رو اصلی به چهار بخش تقسیم شده و هر بخش خود توسط مسیرهای باریک تر محوری، در طرح تیموری-فارسی دیواره ی باغ، تقسیم می شوند. دیوار های محوطه ی شرقی و غربی اتاقکی در مرکز دارند.

تاج محل یک ساختمان طراحی شده ی کاملا متقارن است، که دارای یک تقارن قابل توجه دو طرفه در امتداد محور مرکزی می باشد که دروازه های اصلی در آن راستا قرار گرفته اند. مواد ساختمانی به کار رفته شده، آجر با ملات آهکی روکش شده با سنگ ماسه قرمز و سنگ مرمر و منبت کاری با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می باشند.

مسجد و مهمانخانه در مجموعه تاج محل از سنگ ماسه قرمز در تضاد با مقبره ی مرمرین قسمت مرکزی ساخته شده اند. هر دو ساختمان سکوی بزرگی روی تراس در محوطه ی جلویشان دارند. هم مسجد و هم مهمانخانه در تور هند ساختارهایی یکسان هستند. آن ساختمان ها یک نمازخانه ی پهن مستطیل شکلی متشکل از سه طاق خلیج مانند در یک ردیف با ایوان برجسته ای در قسمت مرکزی دارند. قاب قوس های ایوان و پشت بغل ها با سنگ مرمر سفید روکش شده اند. پشت بغل ها با اسلیمی های گلدار سنگ منبت کاری شده و کمانه های دارای قالبهای ریسمانی تزئین شده اند.

تاج محل نمایانگر برترین دستاوردهای معماری و هنری از طریق ایجاد هماهنگی کامل و ساختی عالی در طیف وسیعی از معماری حزن انگیز هندی- اسلامی در تور هند است. این محل، شاهکاری از سبک معماری مفهومی، درمانی و اجرایی است و جنبه های زیبایی منحصر بفردی از لحاظ توازن، تقارن و ترکیب هماهنگ عناصر مختلف دارد.

تمامیت و یکپارچگی تاج محل

تمامیت تاج محل در بکر بودن آرامگاه، مسجد، مهمانخانه، دروازه اصلی و کل مجموعه تاج محل حفظ شده است. کالبد فیزیکی آن شرایط خوبی داشته و ثبات ساختاری، ماهیت فونداسیون و پی ریزی، عمود بودن مناره ها، و دیگر ابعاد ساختاری تاج محل تور هند مورد بررسی قرار گرفته و تحت نظارت است. جهت کنترل و نظارت تاثیر زوال ناشی از آلاینده های جوی، یک ایستگاه نظارت بر کیفیت هوا مستقر گردیده تا به طور مداوم بر کیفیت هوا نظارت صورت گرفته و عوامل افزایش آلودگی مورد بررسی قرار گیرند.

عمارت تاج محل هند

برای حصول اطمینان از محافظت از محیط، مدیریت مناسب و اجرای مقررات در منطقه حائل شده، مورد نیاز است. به علاوه، توسعه ی بیشتر تسهیلات گردشگری تور هند مستلزم تضمین این مقوله خواهد بود که تمامیت و وحدت کاربردی و بصری این ملک، بویژه در رابطه با قلعه ی آگرا حفظ شود.

اصلیت و اعتبار تاج محل

آرامگاه، مسجد، مهمانخانه، دروازه اصلی و کل مجموعه تاج محل وضعیت اعتبار را در زمان کتیبه حفظ کرده اند. اگرچه چندین کار مهم تعمیر و حفظ آثار درست از دوره ی بریتانیا در هند انجام گردید، این اقدامات به کیفیت اصلی ساختمان ها خدشه ای وارد ننمودند. کار حفاظتی بیشتری مستلزم پیگیری راهنمایی هایی خواهد بود که تضمین گر این هستند که ویژگی هایی همچون شکل و طرح حفظ شوند.

مقتضیات مدیریت و حفاظت تاج محل

مدیریت مجموعه تاج محل  هند زیر نظر سازمان باستان شناسی هند بوده و حمایت قانونی این اثر تاریخی و نظارت بر منطقه ی محافظت شده ی پیرامون این اثر تاریخی از طریق چارچوب های مختلف قانونی و نظارتی صورت گرفته، چارچوب هایی از قبیل قانون بقایا و اماکن باستان شناسی و بناهای باستانی سال ۱۹۵۸ و قوانین سال ۱۹۵۹ بقایا و اماکن باستان شناسی و بناهای باستانی (اعتبار سنجی و اصلاح حقوقی) ایجاد شده اند، که برای اداره کلی ملک و مناطق اطراف کافی است. قوانین مکمل اضافی تضمین کننده ی محافظت از ملک از نظر ایجاد توسعه در محیط اطراف می باشند.

تاج محل هندوستان

محوطه ی ۱۰۴۰۰ کیلومتر مربعی در اطراف تاج محل برای حفاظت از اثر تاریخی از هر گونه آلودگی مشخص شده است. دیوان عالی هند در دسامبر ۱۹۹۶، حکم ممنوعیت استفاده از زغال سنگ/ کک در صنایع واقع در منطقه ی تاج تراپزیوم (ذوزنقه) و تعویض آنها به گاز طبیعی یا انتقال آنها به خارج از منطقه تاج تراپزیوم را ارائه کرد. منطقه ی تاچ تراپزیوم متشکل از ۴۰ اثر تاریخی محافظت شده شامل سه میراث جهانی یونسکو- تاج محل، قلعه آگرا و منطقه ی فاتحپور می باشد.

بودجه مشخص شده از سوی دولت فدرال برای مناطق میانگیر مناسب و کافی است. بودجه مشخص شده از سوی دولت فدرال برای حفظ، نگهداری و نگهبانی کلی از مجموعه تا نظارت بر اقدامات انجام گرفته در آن مکان تحت هدایت دایره ی سرپرستی باستان شناسی آگرا کافی است.

اجرای یک طرح مدیریتی یکپارچه برای تضمین این مقوله مورد نیاز است که شرایط موجود در ملک در تور هند ، بویژه در سایه ی فشار رو به افزون ناشی از بازدیدها در تور هند مستلزم مدیریت کافی و مناسب، حفظ شود. برنامه مدیریت باید همچنین دارای دستور العمل های مناسب و کافی برای توسعه زیر ساخت مورد نظر و ایجاد یک طرح جامع استفاده عمومی باشد.

 

0 0 votes
Article Rating
مرا خبر کن
چه زمانی؟

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments