لوگوی ارشین پرواز

قلعه عامر هند

قلعه عامر هند در شهر عامر، شهری با مساحت ۴ کیلومتر مربع (۱٫۵ مایل مربع) در ۱۱ کیلومتری (۶٫۸ مایلی) جیور، ایالت راجستان هند واقع شده است. قلعه عامر هند که در ارتفاع روی یک تپه احداث شده، جاذبه گردشگری اصلی در منطقه ی جیپور است. شهر عامر در اصل بدست میناس ساخته شد، و بعدا توسط راجا من سینگ اول حکمرانی شد.

قلعه عامر هند برای عناصر استفاده شده سبک هنری هندی شناخته شده و معروف است. قلعه با داشتن برج های بزرگش و مجموعه دروازه ها و مسیرهای سنگفرش شده اش، بر دریاچه مائوتا مشرف است. این دریاچه منبع اصلی آب کاخ عامر است.

قلعه عامر در هند

کاخ مجلل و چشم نواز عامر که از ماسه سنگ قرمز و سنگ مرمر ساخته شده، روی چهار سطح قرار گرفته، هر سطحی یک حیاط دارد. این کاخ متشکل از دیوان عام، یا «سالن مردم عام»، دیوان خاص، «تالار مردم خاص»، شیش محل (کاخ آینه)، یا زندان مندیر، و سوخ نیواس است که هوای سرد و خنک آن به صورت مصنوعی با بادهایی درست شده است که درون کاخ روی یک آبشار آب می وزند. از این رو، قلعه عامر هند نیز به عنوان کاخ عامر محبوب است.

قلعه عامر

این کاخ اقامتگاه راجپوت ماهاراجای و خانواده هایشان بود. در درب ورودی به این کاخ در نزدیکی دروازه گانش قلعه، یک معبد موقوفه به سیلا دوی، الهه ی فرقه ی چیتانیا، که به راجا من سینگ، در زمان شکست راجا جسور، بنگال در سال ۱۶۰۴ اختصاص داده شد (جسور اکنون در بنگلادش قرار دارد).

قلعه عامر هند ، همراه با قلعه ی جیگار، بلافاصله روی تپه عقاب ها در محدوده ی تپه ی آراوالی احداث شده است. کاخ و قلعه ی جیگار یک مجموعه محسوب می شوند، زیرا هر دو اینها با یک راهرو زیر زمینی به هم متصل شده اند. این راهرو راه فراری در زمان جنگ بود که اعضای خانواده ی سلطنتی و دیگران می توانستند در قلعه ی عامر هند به طرف قلعه ی موحش تر جیگار تغییر مسیر دهند.

قلعه عامر هند

در گزارش بازدید سالانه ی گردشگران تور هند از کاخ عامر ارائه شده از سوی سرپرست گروه باستان شناسی و موزه ها، تعداد روزانه ۵۰۰۰ نفر آمده، که این تعداد در سال ۲۰۰۷، به ۱٫۴ میلیون نفر نیز رسید.در سی و هفتمین جلسه ی مجمع میراث جهانی برگزار شده در پنوم پن، کامبوج، در سال ۲۰۱۳، قلعه ی عامر به همراه پنج قلعه دیگر راجستان، در سایت میراث جهانی یونسکو به عنوان بخشی از گروه قلعه های تپه ی راجستان اعلام شدند.

طرح قلعه عامر هند

قلعه عامر هند به چهار بخش اصلی تقسیم شده، که هرکدام دروازه ورودی و حیاط مخصوص به خود را دارند. ورودی اصلی از پل سوراج (دروازه ی خورشید) است که به جالبی چوک، اولین حیاط اصلی منتهی می شود. این جا، مکانی بود که نیروهای ارتش رژه پیروزی های خود را با غرامت جنگی بدست آمده از برگشت آنها از مبارزات، برگزار می کردند، رژه هایی که توسط زنان خانواده سلطنتی از طریق پنجره های مشبک مشاهده می شدند.

قلعه عامر هندوستان

این دروازه منحصرا ساخته شده بود و توسط نگهبانان محافظت می شد، چرا که ورودی اصلی به کاخ بود. این دروازه از سمت شرق، پذیرای طلوع خورشید بود، از این رو، نام دروازه خورشید گرفت. اسب سواران و بزرگان سلطنتی از طریق این دروازه به کاخ وارد می شدند.

جالبی چوک یک عبارت عربی به معنای مکانی برای تجمع سربازان است. این محل یکی از چهار حیاط کاخ عامر می باشد، که در طول سلطنت ساوای جی سینگ (۱۶۹۳-۱۷۴۳ میلادی) ساخته شد. محافظان شخصی مهاراجه رژه هایی را در این محل تحت فرمان فرمانده ارتش یا فاوج بکشی برگزار کردند. مهاراجه به بازرسی مشروط نگهبانان می پرداخت. مجاور با حیاط اصطبل های اسب، با اتاق های سطح بالای در اشغال نگهبانان قرار داشتند.

0 0 votes
Article Rating
مرا خبر کن
چه زمانی؟

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments